onsdag den 21. oktober 2009

En hyldest til Verdens Bedste Bedstefar...

Bedstefar - du var et fantastisk menneske! Du gik bort idag, men vil for evigt have en helt særlig plads i mit hjerte. Jeg har helt ufatteligt mange skønne minder om dig og idag - på den dag, hvor du drog dit sidste tunge åndedrag vil jeg hylde dig - for det har du fortjent!

Når jeg tænker på dig, Kære Bedstefar, så tænker jeg på en stærk mand - en mand der var hjælpsom, kærlig, humoristisk, varm, fattet og elsket.

Jeg husker

- din stærke hånd med de fremtrædende blodårer, jeg som barn sad på dit skød og skubbede frem og tilbage og trykkede på. Din hånd var ru og hærdet af mange års fysisk arbejde. Den hånd kunne snuppe et stykke slik eller legetøj fra mig, og så var den UMULIG at åbne - så stærk var den - du drillede med at flytte det, du havde taget fra den ene hånd til den anden og med at holde det så højt, at jeg ikke kunne nå den - heller ikke selvom jeg hoppede så højt jeg kunne
- den måde du gik på med fødderne ud til hver side i dine store træsko ude i kolonihaven
- fornemmelsen af at blive kildet af et langt græsstrå i nakken, når vi om sommeren gik til Tutten for at købe is
- den måde, du kunne skræmme livet af folk og fæ ved pludselig at gø højt som en hund
- din evindelige hjælpsomhed - nyeste eksempel er kun ca. tre måneder gammel, hvor jeg brokkede mig over, at vi manglede stikdåser...den næste gang du kom, havde du en stikdåse med til mig. Jeg har aldrig været i tvivl om, at du altid var der for mig!
- dine frikadeller!! Som du stegte iført forklæde...ligesom du også lavede en legendarisk sovs juleaften - du var en god kok!
- fornemmelsen af din gamle kind mod min, når vi krammede goddag og farvel
- dengang du skræmte hele familien Stenild ved at bilde os ind, at du havde en kæmpe edderkop i hænderne
- din bordeaux-farvede varevogn med hvid skrift "Bertelsens Hvidevareservice", som Bedste og jeg kiggede efter hver dag, når jeg var på ferie og kl. nærmede sig 12 - for der kom du hjem til frokost. Til frokost drak du og Bedste the - altid den samme the med en helt særlig duft
- at du var EKSTRA god til det der med at få kildebakker til at kilde i maven - især de sjældne gange, jeg har været med ude at køre i din varevogn
- at du altid havde en bøtte med Werthers Echte til at ligge i handskerummet, så jeg kunne få sådan en, når jeg var med jer ude at køre
- at du fortrak til sofaen, når jeg var på ferie hos jer, så jeg kunne sove sammen med Bedste
- fornemmelsen af at sidde på dit skød i din stol og se fjernsyn
- din vilje til at følge med tiden og blive ved med at lære
- din store kærlighed til flødekager og wienerbrød - selvom Bedste synes, den slags er for usundt ;)
- at du altid havde noget at gøre...masser af energi
- dit engagement i boligforeningen, hvor du var formand i mange år
- din enorme bekendtskabskreds, når jeg var ude sammen med dig, stødte vi altid på en eller anden du kendte...og næsten alle genkendte mig som "Hannes den ældste"
- din store kærlighed til dine børnebørn og oldebørn - og stoltheden i dit blik, når du kiggede på mine piger, gjorde mig varm inden i...jeg lover dig Bedstefar, de skal nok få masser af historier om deres fantastiske Oldefar, hvis arme både de og jeg er faldet i søvn i...

Der bliver ved med at dukke minder op, og jeg vil skrive dem ned, for jeg vil aldrig glemme dig - Kære Bedstefar - det skal du vide! Du var et fantastisk menneske, som jeg altid har set meget op til. Selvom du endte med at være syg og svag, vil du altid stå som et af de stærkeste mennesker, jeg har kendt!

Hvil i Fred elskede Bedstefar - det har du vitterligt fortjent! Hvis der findes en Paradisets Have, og du nu er i den, så er der ingen tvivl om, at det bliver den mest veltrimmede have - det skal du nok sørge for!

Jeg elsker dig Bedstefar!

Kærligste kram dit Yndlingsbarnebarn ;),
Ida

Ingen kommentarer:

Send en kommentar