lørdag den 2. januar 2010

Tanker om Julen før Julen

Lidt kryptisk overskrift - I know. Men Julen 2009 har været en Jul, som jeg har brugt megen energi på at tænke over INDEN det blev Jul...og det har det været af flere årsager. Allerede i Julen 2008 tænkte jeg, at Julen 2009 ville blive en anderledes Jul - det skulle være min første Jul, som jeg ikke skulle holde sammen med min egen familie, men sammen med Pelles familie...og det er vel noget specielt for alle...

Det faktum, at Bedstefar gik bort i oktober, har bare gjort Julen endnu mere speciel - tænk sig, at min elskede Bedstefar ikke var her til at fejre Jul sammen med os andre OG at jeg faktisk ikke engang skulle være sammen med min egen familie...det har gjort, at jeg nok ikke har glædet mig helt så meget til Jul i år, som jeg plejer - og har haft lidt svært ved, at jeg har oplevet, at mange omkring mig har glædet sig ekstra meget til Julen i år...for kan de da ikke forstå, at Julen aldrig bliver HELT det samme igen!?? Det er naturligvis frygtelig egoistisk at tænke sådan, men det har jeg nu alligevel gjort ;)

Når jeg så alligevel har fundet juleglæden frem - for jeg er og bliver nu altså lettere Juletosset ;) - så har jeg fået dårlig dårlig samvittighed...især fordi jeg, når jeg har besøgt Bedste, har kunnet mærke, at december måned forståeligt nok har været rigtig hård for hende - hvad bilder jeg mig så ind, sådan ligefrem at glæde mig til Jul?

Åh jeg synes faktisk ikke, det har været helt nemt...

D. 20. december kørte jeg et hurtigt smut forbi Bedste for at bytte julegaver med hende - hun virkede modløs og lidt trist, synes jeg, og jeg fik det skidt over, at jeg vitterligt slet ikke havde tid til at blive og drikke en kop varmt med hende...men det havde jeg bare ikke :( efter det hurtige "besøg" besøgte jeg Bedstefar for at give ham en lille julenisse, jeg havde købt og for at sende ham en bunke kærlige tanker! Hans grav var helt sneet til, så jeg fik børstet hans navn fri og stillet nissen oven i al sneen. Jeg følte det faktisk befriende at besøge ham - tænk sig det hjalp på alle tankerne at stå i kulden og kigge på en sten...

/Ida, der snarligt vender tilbage til blogland med jule-, nytårs- og hverdagsfortællinger....

Ingen kommentarer:

Send en kommentar