fredag den 18. september 2009

Forældremøde

I aftes var Lina og jeg til forældremøde i vuggeren. Der var valg til forældrerådet. Jeg havde på forhånd overvejet, om det var noget, man burde melde sig til, men havde ikke taget endelig stilling til om jeg ville melde mig eller ej. Da to ud af tre pladser var besat, var der bare piiiinlig tavshed blandt alle forældrene. Så kunne jeg jo ikke andet end at melde mig!! Og sådan noget ender jo aldrig med valg - dem der melder sig, bliver medlem af forældrerådet. Så nu sidder jeg i forældrerådet i Skæringhus Daginstitution - og gør det faktisk i to år.

Egentlig er det nok meget godt - nu har jeg da lidt at skulle have sagt, samt mulighed for at være lidt social med de andre forældre. Om ikke andet så plejer det da min samvittighed :)

Ellers handlede en stor del af mødet igår dels om madordningen og dels en lang snak om den forpulede modul-ordning. Madordningen er stadig MEGET i en opstartsfase. Men der hersker desværre ikke udelt begejstring for mad-leverandøren (http://www.kokkene.com/) - maden er ofte ikke særlig godt egnet til vuggestuebørn - især ikke deres såkaldte madpakker. Bl.a. er der ofte store stykker med gulerod i råkosten - og der er altså nogle af vuggebørnene, der ikke har ret mange tænder!! Flot! Desuden kan en madpakke bestå af bulgursalat med kyllingelår....til 1-3-årige børn....arrrhmen, det kan de jo ikke have med nogle steder hen!! Den slags mad kan sådan nogle små rollinger jo ikke spise ude i guds fri natur...det kan de jo slet ikke styre... Desuden er maden ikke særlig appetitlig :( men der er jo ikke rigtig noget, vi kan gøre ved det - så vidt det vides er det hverken værre eller bedre end i de øvrige institutioner i kommunen. Det eneste vi kan vente på er, at der om et år ifølge planen gerne skulle stå et storkøkken klar i forbindelse med Skæring skole. Så vil maden blive lavet der, hvilket gerne skulle højne kvaliteten og madens friskhed. Desuden er tanken, at daginstitutionerne i området kan booke sig ind i køkkenet og f.eks. komme over og bage boller...så det er jo meget positivt...og et år er heldigvis en overskuelig tidsramme...

Modulordningen er mildest talt noget værre møg...den er røvhamrende dyr, og gør bare at personalet skal løbe hurtigere. Tidligere var der jo noget, der hed normering, hvor hvert barn blev tildelt et vist antal timer pr. automatik - disse timer blev så omsat til arbejdstimer for personalet...nu er det sådan, at modultimerne bliver regnet om til personaletimer i et kompliceret regnestykke...fandt lige et citat:

"– Hver eneste gang forældrene vælger et deltidsmodul frem for et fuldtidsmodul, koster det institutionerne penge. I den tid, modulordningen har løbet, bliver det til 130 stillinger færre i normeringen. Det viser, at modulordningen i bund og grund er et nedskæringsprojekt, siger Marianne G. Nielsen, faglig sekretær i BUPL Århus."

Det betyder, at når jeg nu kører Annika ned på 25 timers modul - dels for at spare penge, dels for at hun også kan få udbytte af min lange barsel - ja så betyder det rent faktisk, at den tid hun så får i institutionen bliver mindre værd, da der vil blive færre ressourcer til at tage sig af hende - og af de andre børn ikke at forglemme. Det er jo fuldstændig grotesk!! PT er de fra kl. 12-12.30 3 personaler til at tage sig af 18 børn fordelt på to stuer!!! Sindssygt siger jeg bare...

Samtidig er det nogle obskure priser de holder sig her i kommunen:

http://www.aarhuskommune.dk/portal/borger/familie_boern/pasning_og_fritid/pladser_og_takster/takster

Jep knap 4000 for en fuldtidsplads!! Det er jo absurd. Og som pædagogerne siger, så bliver det dyrere og dyrere at få passet sit barn - og kvaliteten bliver ringere og ringere. Men havde vi råd til det, så gav vi da Annika sådan en plads, selvom vi ikke ville udnytte timerne fuldt - fordi det ville gøre kvaliteteten for hendes pasning bedre...men det har vi ikke!! Argh det kan bare gøre mig så GAL!!

Kom an kommunalvalg så skal jeg det onde lyneme sørge for at de galninge kommer ud af rådhuset, så vores unger kan få en ordentlig dagtilbudsordning...og noget mad, der er værd at spise....og og og...

/Ida, der vist hellere må stoppe nu...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar