onsdag den 23. september 2009

Falsk strubehoste og børneorm...

...fantastisk kombination....eller not!!!

Har Annika hjemme idag, hun startede med at hoste som en søløve igår og huskede et opslag i vuggeren om falsk strubehoste. Læste om det på http://www.laegevagten.dk/ (anbefalelsesværdig hjemmeside i øvrigt), og hun passede bare 100% på beskrivelsen. Der stod jo så, at man skulle holde øje med vejrtrækningsbesvær. Hun havde ikke sovet i mere end 45 minutter, da hosten vækkede hende og hun hev efter vejret :( så Pelle hev hende op og tog hende ned i stuen, hvor jeg ringede til vagtlægen. Heldigvis begyndte hun hurtigt at trække vejret normalt og hosten stoppede også. Så vagtlægen informerede om at sætte hende op og tage hende hen til et åbent vindue, så hun trak frisk, kold luft ind. Desuden synes lægen ikke, at vi skulle lade hende sove alene om natten, så vi slæbte en madras ind på hendes værelse, så han kunne reagere hurtigt, hvis der skulle blive noget.

Natten forløb fint - hun hostede en del gange og klynkede lidt, men Pelle kunne shh'e hende i søvn igen. Hele dagen igennem var hun bare slatten, slap og havde lidt feber - så hun hang bare i sofaen og op af mig, hun prøvede et par gange at lege, men opgav hurtigt. Desuden ville hun bare ingen mad indtage - eller morgenmaden og frokosten gik fint, men efter middagsluren ville hun intet spise - hun brugte dagen på at se DVD'er...vi fik set "Find Nemo" hele tre gange (det er SÅ meget bedre en Teletubbies). Så fik hun dårlig mave...great...heldigvis ikke sådan direkte diarré, men bestemt ikke en rask mave.

Den ene gang, hvor jeg skiftede hendes ble, tittede der lige sådan en hvid sytrådstynd orm ud (YDRK!!!) - jeg vidste med det samme, at der var tale om børneorm, så mig ned og ringe til lægen med det samme (efter at have desinficeret bare lidt mere grundigt end jeg plejer), som satte hele familien på ormekur (føler mig kun lidt som en kat, når jeg siger, vi er på ormekur), hvilket indebærer, at vi voksne skal tage en pille og ungerne skal have 5 ml mikstur begge dele med 14 dages mellemrum ialt tre gange. Og så har jeg været ved at vaske ALT sengetøj, lufte dyner, puder og madrasser og der er blevet gjort grundigt rent....skal bare af med de parasitter!! Synes det er SÅ klam en tanke... Annika virker heldigvis overhovedet ikke generet, og har ikke set nogle kræ siden den ene gang....så jeg HÅBER virkelig, at jeg så den første!!

I aftes blev jeg så virkelig utilpas. Fik voldsom kvalme og lå bare på sofaen og rystede. Så vi besluttede, at Pelle måtte tage en barn syg-dag idag - jeg kunne under ingen omstændigheder passe begge ungerne, som jeg havde det. Heldigvis blev det bedre, da jeg kom i seng og fik varmen - og det var vist godt. For Annika vågnede og var helt utrøstelig - ville bare have sin MOAR...som jo selvfølgelig lå og ammede Lina. Så det endte med, at Pelle slæbte madrassen ind på soveværelset og lagde sig der, mens jeg havde begge pigerne i sengen. Den første 1½ time gik med, at jeg fik Lina til at sove, så vågnede Annika i gråd og vækkede Lina - jeg fik Annika til ro, og nåede lige at få Lina til at sove igen, så vågnede Annika i gråd og vækkede Lina....og sådan fortsatte det!! SUK! Til sidst lykkedes det at få Lina ind i den dybe søvn, og så faldt Annika også endelig i en god søvn. Lina vågnede færre gange, end hun har gjort i mange nætter og Annika sov helt til næste morgen. Kl. var 7.30 før den første Tulle slog øjnene op...

I dag er gået i sump. Vi har bare dalret rundt i nattøj og lavet ingenting. Annika er stadig syg og lettere feber-agtig. Hun hoster stadig. Så imorgen ringer jeg til lægen. Jeg har egentlig haft det fint - vi snakkede lidt om, at jeg havde en stress-reaktion...for der er meget at se til ifm. brylluppet, og med begge ungerne hjemme er tiden altså knap. Som det ser ud nu, så har jeg jo også Annika hjemme imorgen... Håber virkelig vi slipper for alt, hvad der ligner sygdom i næste uge, for der er programmet stramt!!

Selvom dagen er gået med sump, så har vi fået ordnet nogle praktiske ting ifm. brylluppet - så der kan streges lidt fra min lange to-do-liste...

/Ida

1 kommentar:

  1. Jeg sender lige omgang positive ønsker jeres vej. Det lyder pokkers hårdt for hele familien! Og fy da føj med de der orme. Det kribler bare jeg læser om det!!

    SvarSlet