torsdag den 28. maj 2009

Selvsikkerhed og usikkerhed...

Ja, det er en sjov blanding af disse to følelser, der præger mig i øjeblikket. Det ene øjeblik føler jeg mig meget selvsikker og ovenpå i forhold til Lina og det andet øjeblik føler jeg mig helt vildt usikker. På mange måder er det meget nemmer at blive forældre for anden gang - man har generelt mere ro på sig selv og panikker ikke så nemt, når barnet er ked og bøvlet. Den første uge er gået nemmere, end jeg har turdet håbe på.

Det hårdeste lige pt er nætterne - Lina sover generelt ikke særlig godt om natten...siden hun blev født, har vi haft én god nat. Hun vil gerne sutte meget af natten - og jeg har svært ved at greje, om det er reel sult, eller om det er uro i maven, der giver hende suttetrang. Problemet er nok, at det ind imellem er maven og ind imellem er sult - nogle nætter har jeg fået givet hende for meget mad, hvilket har givet mere uro i maven, og nogle nætter har hun været ked, fordi hun har været sulten...

Natten til igår gik det helt i fisk. Lina var vågen fra 01.30-04.00 og var bøvlet, kunne ikke finde ro, ville sutte og alligevel ikke...det var maven, der drillede hende, det er jeg sikker på - hun kom også af med en lille bonus-ble, men ikke rigtig noget, der battede (det var tre dage siden, hun sidst havde lavet i bleen)...men efter hun havde lavet den lille bonus-ble, fik hun en god ammetår og faldt endelig til ro - Annika vågnede kl. 06.45, og på det tidspunkt havde jeg sammenlagt fået 4-5 timers nattesøvn - og det er IKKE nok...samtidig var jeg bare SÅ frustreret. Heldigvis var Pelle en redningsmand - han afleverede Annika, selvom det kræver, at han skal med bussen (han har desværre ikke kørekort) og det tilsammen tager en time og et kvarter at aflevere...så jeg fik sovet helt til kl. 9.30 - dejligt!!

Hele dagen igår var Lina bare bøvlet og kunne ikke sove ordentligt - hun sov max 45 min. af gangen, så vågnede hun og klagede sig...og hun pruttede og bøvsede i ét væk - det var bare SÅ synd :( og jeg blev bare så usikker på, hvordan jeg skulle amme hende - eller rettere hvor meget, jeg skulle amme...

Kl. 22 gav vi hende en flaske MME - med tanken om, at hun skulle fyldes ordentlig op til natten og måske give mig lidt mere ro. Hun spiste 50 ml.

Så da vi gik i seng, var jeg mere end spændt på, hvordan natten skulle gå. Kl. præcis 23 vågnede Lina med sin mavebrokkelyd kombineret med en "jeg-er-sulten"-gråd. Så jeg gav hende lidt bryst, men hun fik slugt en frygtelig masse luft, så jeg tog hende hurtigt op for at bøvse - hun kom med et ordentlig ræb og SÅ fyldte hun bleen!! Ind for at skifte hende under skrig og skrål, der vækkede Annika. Jeg havde lige fået en ny ble på hende og fået hende op på armen, da hun fyldte bleen igen. Mere puslen under skrig og skrål...og så gentog scenariet sig. Så den lille bitte pige fyldte simpelthen bleen til randen hele tre gange!! Så tømte hun begge bryster og gik omkuld. Hun har sovet roligt hele natten - kun afbrudt af en enkelt amning mere.

Så nu har vi fået Lina igen. Mavebøvlet varede et lille døgn. Så nu er jeg spændt på, om der nu er hul igennem systemet, eller om vi med jævne mellemrum skal igennem samme rumle.

SP var her i tirsdags. Lina fik megen ros og havde en vægt på 3320 gr - så næsten fødselsvægten på de 3350 gr. Det vil sige, at hun nok har haft tabt sig lidt, men man siger bare, at de skal nå fødselsvægten på 10. dagen - og hun var 10 dage gammel i tirsdags, så det er jo perfekt :)

Det var lige lidt herfra...næste indlæg skal vist være Annikas, der bare er SÅ skæg for tiden ;)

/Ida og stjernetøserne Lina 160509 og Annika 310807

Ingen kommentarer:

Send en kommentar