onsdag den 7. juli 2010

Annika - børnehavebarn in spe...

Ja her kommer en kliché, som man hører fra enhver forælder, og som folk, der ingen børn har ruller lidt på øjnene af, men altså mine piger bliver sg* så store...sagen er jo faktisk den, at de der børn har det med at vokse lige pludselig.

De har sidste dag i vuggeren torsdag i næste uge, så hedder det ferie, flytning og derefter opstart i ny vuggestue og BØRNEHAVE. Altså hvor sindssygt er det ikke lige, at lille Annika

er børnehavebarn lige om lidt?!!

Men hun er klar - meget klar - og det er hun sjovt nok blevet sådan lige pludselig! For bare tre uger siden var jeg sådan lidt...hmmm hvad siger man...nervøs for, hvordan det der børnehave-noget lige skulle spænde af...jeg synes der var laaaang vej til, at jeg kunne se Annika i en børnehave. Men lige pludselig er tingene bare gået i raketfart fremad.

Hun begynder at have et børnehavebarns ordforråd (lige med undtagelse af alle bandeordene); hun siger nu "narharj" i stedet for nej og "johoov" i stedet for jo, når vi smådiskuterer, hvad man må og ikke må ;) - og så er hun begyndt på "Seeee mor, hvad mig kan", og så står hun f.eks. på ét ben, eller ligger på sofaen med benene oppe på ryglænet og løfter hele kroppen, så hun kun hviler på armene.

Det nyeste KÆMPEhit (advarsel: sarte bedstemødre bedes hoppe videre til næste afsnit ;)) er at stå på sofaen, tælle (eeen, to, tre, fire, føm, ses, ooootte, ni, ti...syv) og så hoppe over armlænet på sofaen og ned i sækkestolet, hvor hun flækker af grin :D...Pelle kan næsten ikke holde det ud, men han er også lidt en sart bedstemor på det der punkt :D ;)...hun løber også alt hvad hun kan gennem køkkenet, mens hun råber det bedste hun har lært og kaster sig så ned i sækkestolen....

Hun har også tisset på toilettet for første gang - blev bare SÅ stolt af hende :) for det er virkelig noget, hvor jeg har tænkt, at der var MEGET lang vej igen...men måske kommer det lige pludselig for alvor? Pønser på at tage bleen af hende, når vi får ferie, så hun får en fornemmelse af, hvad der sker ;)...

Sutten er hun også blevet mindre afhængig af...hun faldt faktisk i søvn uden den en nat, hvor hun havde ondt pga tandfrembrud (de sidste kindtænder er på vej...)...

Hun kan selv tage alt sit tøj på - hun har oven i købet held af selv at få lynet sin jakke :) hun kan også selv smøre smør på sit brød...og forsøger at bruge kniv og gaffel :)

En anden ting, der virkelig gør moren glad er, at hun selv er begyndt at indlede lege med børn, hun ikke kender; børn på vejen og på legepladsen. Hun formår at skabe den sociale kontakt på en ikke-indtrængende måde, men på en behagelig og god måde. Det er tydeligt, at hun begynder at have styr på en del af de "sociale spilleregler"...og det gør mig SÅ glad, især taget i betragtning af, at hun jo starter i børnehave langt væk fra kendte omgivelser og personer... Det stikker mig stadig i hjertet, at hun snart skal sige farvel til alle sine gode venner i vuggestuen; børn som hun ELSKER og som hun er populær hos (ifølge pædagogerne ;))...men mon ikke hun finder nye venner?!!

Jeg var til samtale med pædagogen på Annikas stue i sidste uge - Pelle kunne desværre ikke komme med...jobbet kom i vejen - og min dejlige pige blev bare rost til langt oppe over skyerne!!! Hun er bare 150% med på alle områder; fin- og grovmotorisk, sprogligt, socialt - hun kunne fortælle om en glad, nysgerrig pige, der er dygtig på alle områder. Hun er en af dem, der er bedst til at fastholde en leg længe. Hun er vellidt hos de jævnaldrende og leger meget med både drenge og piger, hun er omsorgsfuld overfor de små og trives. Hun fik i det hele taget SÅ meget ros, at jeg nærmest svævede derfra af stolthed over min lille....øh store...pige :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar